guest book

Free Hit Counters

Saturday, April 17, 2010

bila paku berkarat

aku rasa skills ENGLISH aku
dah berkarat.
aku tak hebat pun ENGLISH ni.
moderate lah mediocre.

tak boleh jadi ni.

kalau takdir dapat interview TESL
UPM bulan mei nanti kena
hebat supaya dapat masuk kos tu.
dulu masa sekolah kawan kawan selalu tanya mcam
mana nak hebat English.
padahal aku pun cam ape je kan.
sekarang pun ada jugak kawan-kawan yang
masih bertanya.aku tak hebat english
tapi utk tidak menghampakan kawan kawan yang
bertanya.ayuh kongsi cara aku guna
nak memantapkan ENGLISH skills.
wlaupun aku tak hebat hebat jugak sampai sekarang.
haha
Untuk speaking task,aku guna teknik ni.
aku selalu tengok cerita berbahasa inggeris.
*aku bukan macam sgelintir manusia yg mengagungkan cerita luar ngr.
sebab bila tengok cerita cerita tu kita boleh tengok macam mana lancarnya
diorg bercakap dan kalau selalu tengok kita akan secara automatiknya
fasih bercakap.
cuba lah kalau nak tahu.
aku paling suka cerita Thats so Raven.
cara dia cakap memang style la.
words yang digunakan pun senang.
.untuk writing pulak,
aku selalu baca buku.
buku apa apa pun boleh.aku memang suka membaca.
*kecuali buku sekolah.haha
bila membaca kita dapat belajar grammar sekali gus.
contohnya dalam buku kegemaran aku;
Mates Dates series.ada ayat ni;
"dont worry Izzie.Everybody has somebody.
aku dulu fikir jugak asal lak everybody tu lepas dia guna 'has'?
yela kanak2 naif mane tau grammar ni.
lepas tu bila banyak membaca,baru dpt detect.
oooooooooooooooo everybody tu refer pada setiap orang,
so perbuatan dia pun singular lah.
ha paham tak?
tak paham pun takpe aku guna example ni nak tunjuk camner
dgn banyak mbaca boleh ajar kita master english dalam
2 aspek.Reading,and also grammar skills.
ok part lain akan disambung lagi dalam episod seterusnya.
asal aku boleh membebel panjang ni?
oh niat sebenarnya nak post pasal resah di hati ni.
tapi tiba tiba meragui pulak
kredibiliti aku nak amik TESL.
tak pelah pilih dah pililih dah.
I'll just go with the flow.
untuk kawan2 yang amik MUET 24 april ni good luck.
oh maybe tips aku tadi pun boleh guna utk muet korg jugak.
ada masa lagi.
-_-

No comments: