guest book

Free Hit Counters

Sunday, October 31, 2010

cita cita saya

Dulu,masa kecil kecil , kalau orang tanya nak jadi apa waktu besar
aku akan cakap nak jadi cikgu. memang hobi la waktu kecik dulu kalau ada
waktu lapang je pergi susun bangku bangku kecik yang mak aku beli utk tujuan perhiasan
tu jadi kerusi utk murid-murid,dan aku akan duduk kat meja makan jadi cikgu.
lepas tu , mula lah mengajar anak murid a.k.a adik adik aku menulis,kira,
yang paling best siap ada hadiah sapa dapat no 1 . ada ujian bulanan siap. kahkah.
Kalau ada acara jamuan makan kat rumah, lagi ramailah anak murid aku.
sepupu semua join sekali. Mungkin aku nak ikut jejak mak aku kot time tu.
bila dah dewasa ni,
disebabkan minat yang mendalam dalam profession perguruan,
aku bpeluang mengajar sekejap kat sekolah rendah untuk sebulan lepas stpm aritu.
yeayyy! waktu untuk bermain cikgu-cikgu lagi !
BUT WAIT !!!
it wasnt a joke! being a teacher or in short A REAL TEACHER WHO TEACH IN REAL BIG SCHOOL is not an easy job. kalau setakat kalau main cikgu-cikgu dulu boleh lah kalau time
murid-murid tak mau dengar cakap aku boleh decide;
"ok la aku taknak main dah.penat .jom kemas balik "
haha
tapi disekolah yang betul.murid yang betul tak boleh begitu.
memang tugas guru nampak senang tapi hakikatnya susah.
kau kena banyak ilmu dan belajar macam2 teori supaya ilmu kau tu boleh dideliver kepada murid dengan jayanya. Seorang cikgu haruslah ada ciri berikut ;
*sabar.
*dedikasi.
*kental jiwa.
*semua lah sifat mahmudah yang harus ada pada diri setiap insan.
kalau dulu murid-murid kalau dengan cikgu memang gerun,
tak berani melawan.
tapi skrg dah lain. it is already 2010 and when I'll graduated it will be 2014.
senario nya pasti berbeza.budak budak dah makin advance.
time mengajar dulu pun, murid-murid YA AMPUN! melawan macam hape,
aku cakap satu tak mau dengar,
yang nakal melompat sana sini usah cakap lah.
tapi makin hari aku belajar ,aku lihat pada diri ini,aku selalu tanya diri sendiri;
LAYAK KE AKU NAK JADI SEORANG GURU?
ok bai.
ini lah jadinya kalau study sejarah lama-lama.
=)
haha

No comments: