guest book

Free Hit Counters

Friday, August 10, 2012

Pengajaran daripada Traffic Light

Rumah aku dekat Alamanda gedung harian anda. Tepi alamanda tu kalaua lalu ikut Cold Storage keluar2 je ada traffic light. Ala TL tu dekat dengan round about kecik tepi GSC. hahaha panjang description. Traffic light tu kadang2 suka rosak(sekarang dah tak kot). Aku bengang kalau TL tu rosak sebab situ macam agak bahaya orang dari arah Kajang or dari arah wayang selalu laju tak henggat dunia mcm jalan tu dia punya., oh mungkin dia dulu sama2 dengan PM potong reben masa perasmian kot. AHHAA. Aku selalu berharap traffic light tu jalan la rosak. aku takut. aku lebih rela buat satu turn kat alamanda side tepi wayang tu kalau nak balik UPM sebab laju yang amat kereta2 bila TL rosak.

Kat upm pon dpn K10 & K11 pun selalu rosak situ lagi la toksah cakap. Bahaya. Nasib baik tak penah lagi time aku bawak kete dia rosak. selalunya sama ada Teng or orang lain yang bawak kete aku. kalau aku yang bawak memang menangis la uols. :P . 

Tapi setiap benda yang ALLAH buat tu tak pernah sia2. Aku start fikir apa la agaknya akan jadi kalau dunia ni takde peraturan. ape la agaknya akan jadi kalau kita takde garis panduan dalam hidup? Sebab tu kita kena balik ke fitrah kita hidup berlandaskan apa yang patut kita ikut. Kalau hidup bebas je natijahnya banyak yang bawak mudarat. Kalau hidup takde pedoman makanya hati akan gelisah & resah je selalu. 

Kalau takde peraturan kat dunia ni, huru hara lah semuanya. Kalau takde garis panduan tersasar lah kita dari tujuan asal kita hidup. Ala macam daalm subjek Keusahawanan jugak, nak start bisness kena ada Rancangan Perniagaan ( RP). Apa tujuan RP? sebagai garis panduan supaya bisness kita tu still keep on track dari objektif perniagaan. Sama macam dalam hidup kita kena ada so-called-RP baru hidup keep on the right track.

ALLAH.

It is never late to go back to the right path. 

"ALLAH tak heran banyak mana dosa yang kita buat, tapi ALLAH heran kenapa kita taknak bertaubat?"

Selamat mengejar Malam Lailatul Qadr semua. 

:)

Ramadhan terbahagi ke 3 fasa;
Fasa 1 : keberkatan
Fasa 2 : Keampunan
Fasa 3 : Pembebasan daripada Api Neraka.

No comments: